Dziecko na diecie

Dziecko na diecie – czy to sformułowanie budzi wasz niepokój? Niepotrzebnie. Przeczytajcie rozmowę z dietetyk Agnieszką Soral-Lipską, która wyjaśnia częste wątpliwości rodziców związane z jadłospisem maluchów.

Dziecko na diecie

Z tym wywiadem wiąże się pewna osobista historia. Otóż mój brat do tych szczupłych nie należał. Lubił jeść, nie przepadał za ruchem – ale też nie mogę powiedzieć, że nie próbował ćwiczyć, żeby zrzucić zbędny balast trzydziestu paru kilogramów. Podjął decyzję, że idzie do dietetyka, a była nią właśnie Agnieszka Soral-Lipska z Poradni Żywieniowej Twoja Linia. Pod wpływem artykułu o obozach odchudzających dla dzieci postanowiłam zapytać ją, jak to jest z tą dietą maluchów. Bo… mojemu bratu się udało. Jest szczypiorkiem, jak za czasów technikum.

Agnieszka Soral-Lipska / twoja-linia.pl

Dietetyk z wykształcenia, z zamiłowania i co najważniejsze – z pasji. Od lat prowadzi poradnie żywieniowe, pomagając pacjentom z różnym rodzajem jednostek chorobowych, borykającym się z nadwagą i otyłością, a także tym, którzy chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe – uwaga – pozostając przy swojej obecnej wadze. Odrębną grupą, z którymi pracuje to sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Coraz częściej pacjentami w jej gabinecie są również dzieci.

Dieta kojarzy się nam z głodzeniem, a tymczasem jest to?

Dieta to styl życia, który ma za zadanie dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych składników potrzebnych do jego prawidłowego funkcjonowania.

Bycie na diecie, która redukuje masę ciała, to absolutnie nie głodówka. To coś wręcz przeciwnego – to jedzenie.

Co to znaczy otyłość u dzieci, kiedy powinniśmy się zacząć martwić?

Otyłość u dzieci stwierdza się na podstawie siatek centylowych – są to linie, które wskazują jaki procent dzieci w całej populacji (3%, 10%, 25%, 50%, 75% lub 97%) w danym wieku osiąga taką lub mniejszą wartość pomiaru masy ciała. Pod uwagę bierze się wiek i aktualną masę ciała dziecka. Moment, w którym powinniśmy zacząć działać, to wynik na siatce w wartości powyżej (90) 97 centyla.

Kiedy przekarmiamy dziecko? Czy każda kolejna łyżeczka „za mamusię, za tatusia” w momencie kiedy dziecko odmawia jedzenia, to już przekarmianie?

Jeśli taka sytuacja ma miejsce sporadycznie, to wg mnie nie jest to jeszcze powód do wyciągania takiego wniosku. Jednak, gdy rodzice notorycznie namawiają dziecko do jedzenia, to powinni się kontrolować i mieć świadomość tego, że takie zachowanie prowadzi do problemów z wagą dziecka.

Według najnowszych wytycznych, to dziecko decyduje co i ile zje, więc warto wsłuchać się w jego potrzeby.

Jeśli nie ma ochoty na kolejna łyżeczkę, to nie zmuszajmy go do tego. Taka nadgorliwość może czasem prowadzić do różnych zaburzeń odżywiania.

Załóżmy, że dziecko ma już widoczną nadwagę. Jak mu pomóc? Jakie kroki, jako rodzice powinniśmy podjąć?

Przede wszystkim należy się zastanowić / przeanalizować dietę dziecka, a także to, co sami i jak często jemy, w jak sposób przygotowujemy posiłki, co wkładamy do koszyka robiąc zakupy. Jeśli zobaczymy, że to my popełniamy błędy, to najprościej będzie je wyeliminować. Jeśli jednak dojdziemy do wniosku, że my jesteśmy bez winy, to należałoby poszukać fachowej pomocy.

Które produkty powinniśmy wyeliminować lub ograniczyć w diecie dzieci i dlaczego?

Przede wszystkim cukry proste wszelkiego rodzaju. Słodycze: ciastka, cukierki, batony, słodkie płatki śniadaniowe. Produkty te nie mają żadnych wartości odżywczych, nie są absolutnie potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Dodatkowo produkty wysoko przetworzone typu Fast Food, soki owocowe, słodzone i nie – według stanowiska amerykańskich ekspertów w diecie dziecka mogą się one pojawić w niewielkich ilościach dopiero po 1. roku życia. Należałoby również wykluczyć tłuste mięsa i wędliny ze względu na zawartość tłuszczów nasyconych oraz zbyt dużą ilość soli (to w wędlinach). Wszelkiego rodzaju słone przekąski typu chipsy, paluszki, prażynki. Oprócz tego jasne pieczywo pszenne, napoje gazowane i słodzone.

Których produktów w diecie dzieci powinno być więcej?

Warzywa i owoce to produkty, o które należałoby wzbogacić dietę dziecka. Oprócz tego również zdrowe tłuszcze, tj. oliwa z oliwek, orzechy, pestki, produkty zbożowe pełnoziarniste. Pamiętajmy także o rybach, których w diecie dzieci jest zdecydowanie za mało, a to doskonałe źródło kwasów Omega 3, głównie EPA i DHA. Bardzo ważny w diecie dziecka jest nabiał ( jeśli jest dobrze tolerowany), czyli mleko, naturalne jogurty, kefiry, maślanki, twarożki. Codziennie powinny one spożywać 3-4 porcje mleka i produktów mlecznych.

Jakie produkty wpływają na poprawę trawienia u dzieci?

Zdecydowanie te, zawierające błonnik: warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste.

Czy są jakieś ogólne zasady dotyczącego komponowania posiłków dla dzieci?

Zasady komponowania posiłków dzieci nie różnią się od tych, które sami jako dorośli stosujemy – czy powinniśmy stosować. Dobrze zbilansowany posiłek powinien zawierać wszystkie grupy produktów, tj. węglowodany, białko i tłuszcze. Dieta ma być urozmaicona tak, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Powinniśmy kupować produkty świeże, jak najmniej przetworzone. Pamiętamy o sezonowości. Dobrze też stosować produkty z krajowych lub wręcz lokalnych upraw (owoce, warzywa). Przy komponowaniu posiłków możemy posłużyć się również Piramidą Zdrowego Żywienia lub talerzami edukacyjnymi.

Innobaby, talerz silikonowy do kupienia na: noskinoski.pl
Innobaby, talerz silikonowy do kupienia na: noskinoski.pl

Czym zastąpić cukier w diecie dzieci, czy trzeba go w ogóle czymś zastępować? A może cukier w umiarkowanej ilości jest im potrzebny do rozwoju?

Cukier w formie zdrowej, takiej jak niewielka ilość miodu, owoce lub owoce suszone, karob można czasami wprowadzić do diety dziecka. Pomaga on w funkcjonowaniu mózgu, dlatego zdrowe produkty zawierające zdrowy cukier (np. w postaci fruktozy w owocach), powinny być spożywane codziennie. Natomiast cukier prosty, biały zdecydowanie nie.

Tyle się mówi o wodzie w diecie dorosłych, a jak to jest przypadku dzieci?

Woda to podstawowe źródło płynów w naszej codziennej diecie. Zgodnie z normami żywienia ilość wody, jaką powinny wypić dzieci zależy od ich wieku, płci i masy ciała. Oczywiście zapotrzebowanie na płyny może być częściowo bilansowe poprzez soki i napoje, ale te o małej zawartości cukrów.

Mleko krowie – tak czy nie? Czy rzeczywiście jest niezastąpionym źródłem wapnia?

W mojej opinii nie ma przeciwwskazań do spożywania mleka krowiego przez dzieci, o ile oczywiście nie mają one na nie nietolerancji lub alergii. Mleko jest bardzo dobrym źródłem wapnia, a więc dba o kości.

Zaczął się rok szkolny, być może wielu rodziców zastanawia się, co spakować na drugie śniadanie. Możemy im podsunąć parę pomysłów na zdrowe przekąski?

  • Na pewno różnego rodzaju koktajle, np. jogurt naturalny +owoce lub orzechy;
  • Kanapki na bazie pieczywa pełnoziarnistego z dodatkiem masła i pasty, np. z siemienia lnianego, jajecznej, twarogowo-jajecznej;
  • warzywa, owoce;
  • sałatka owocowa z jogurtem i nasionami;
  • placuszki owsiane z musem owocowym.

W Internecie znajdziemy mnóstwo pomysłów na zdrowe drugie śniadanie 😉 A Wy jakie polecacie?

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.